fbpx

Welke gegevens heb ik nodig voor mijn belastingaangifte 2021? Bekijk het overzicht

Met hedendaagse tools en VIA (vooraf ingevulde aangifte) van de belastingdienst, lijkt je aangifte wel kinder eenvoudig. Echter om tot een deugdelijke aangifte te komen en zeker van te zijn dat je niet te veel of te weinig belasting hoeft te betalen is het aan te raden om alle mogelijke zaken die van invloed (kunnen) zijn op de heffing, ook in de aangifte mee te nemen.

Dan is het ook raadzaam om alle gegevens bij de hand te hebben als je aan je aangifte begint. De belastingdienst verzamelt al heel veel gegevens voor je, maar ter controle, wijziging en aanvulling dien je deze gegevens wel met de werkelijkheid te vergelijken. 

Deze gegevens heb je minimaal nodig om je aangifte goed te verzorgen:

Persoonlijke gegevens

  • je burgerservicenummer (BSN) en dat van je evt partner en kinderen
  • je rekeningnummer (waarop je de evt teruggave wenst te ontvangen, mits nog onbekend of moet worden gewijzigd)
  • je DigiD inlogcode en dat van je evt partner als je zelf je aangifte doet. Heb je de aangifte aan een dienstverlener uitbesteed, dan kan deze met zijn eigen software jouw aangifte indienen. 

Inkomsten

  • alle jaaropgaven over 2021. Ook die van evt ontvangen uitkeringen (denk aan TOZO/BBZ in het bijzonder) en als je bijv. in 2021 een pensioen hebt afgekocht. Geen jaaropgaaf? Geen probleem. Aan de hand van loonstroken kun je ook de nodige gegevens uithalen. 
  • overzicht van de ontvangen partneralimentatie
  • heb je een eenmanszaak, vof, cv? kijk dan of je als ondernemer wordt gezien voor de inkomstenbelasting. Zo ja, dan heb je de jaarcijfers nodig. Wordt je als resultaatgenieter gezien (freelancers), dan kun je de opbrengsten en kosten uit je administratie opnemen als “Resultaat uit overige werkzaamheden”.

Bankrekeningen

het jaaroverzicht van:

  • al je bankrekeningen
  • alle spaarrekeningen (ook die van je kinderen)
  • alle beleggingen (ook cryptovaluta) 
  • Voor bezittingen geldt de peildatum: 01.01.2021

Wonen (alleen bij een koophuis)

  • de WOZ-waarde van je huis met peildatum 01.01.2020 (geen beschikking? Kijk op www.wozwaardeloket.nl )
  • de jaaropgaaf van je hypotheek incl begin en eindstand met betaalde rente per lening
  • bij koop of verkoop van je woning: de notarisafrekening

Aftrekposten

betaalbewijzen van:

  • giften
  • zorgkosten die niet vergoed zijn door de zorgverzekeraar en niet onder eigen risico vallen 
  • betaalde partneralimentatie
  • alle studiekosten, mits je geen recht op studiefinanciering had

Overig

  • gegevens van leningen en andere schulden (ook die aan je vrienden of familie)
  • gegevens betaalde lijfrentepremies
  • een overzicht van betaalde arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)
  • gegevens over dividend (DGA’s en beleggers)
  • de voorlopige aanslagen inkomstenbelasting en bijdrage Zvw als je die in 2021 hebt gehad

 

Heb je niet alle documenten in jouw thuisadministratie map kunnen vinden? geen zorgen. Veel organisaties sturen nog alleen digitaal post. Zo kan bijvoorbeeld je voorlopige aanslag op de site van belastingdienst of in je overheids Berichtenbox terug te vinden zijn. De jaaropgaven op het salarisportaal van je werkgever en jaaroverzicht hypotheek binnen het internetbankieren van je bank. 

Je kunt vanaf 1 maart 2022 je aangifte over 2021 indienen. 

Wij helpen je graag

Heb je toch hulp bij je aangifte nodig? Neem contact met ons op.