Ik ga starten

De ik ga starten “checklijsten”

U gaat of overweegt om als een zelfstandige te beginnen. Mooi! Maar wat komt er allemaal bij kijken? U hoorde vast iets over kvk, administratie, btw, aangiftes en nog wat andere zaken. Mat wat is nou belangrijk voor u?

Recent hoorde ik een aantal spotjes op de radio waar boekhoud apps, start checklijsten en andere op eerst gezicht handige dingen worden aangeprezen. Wel heel opmerkelijk, dat zowel de apps, als lijsten door banken zoals Rabobank, ING en ABN AMRO worden verspreidt of aangeboden. Maar waarom en hoe wilt een bankier een zzp’er helpen starten. Hier wat vergelijkingen.

De starters checklist van ING:

Op zich vrij compleet. Wel jammer dat op bijna iedere stap men een afspraak met je wilt maken, of informatie over eigen diensten wilt verstrekken. Maar als je helder genoeg bent om daar omheen te navigeren, dan is dit lijstje eigenlijk vrij globaal, maar wel een compleet beginpunt.

De starters checklist van ABN AMRO:

Slaat eigenlijk alle voorbereiding over. Volgens ABN begint het ondernemerschap bij een inschrijving bij KvK. Dat klopt, dan mag iemand zich een zelfstandige ondernemer noemen, maar een zekere mate van voorbereiding is nadrukkelijk aanbevolen. Denk hierbij aan marktonderzoek, zaken rondom financiering of cursussen of opleidingen die moeten worden gevolgd voordat je überhaupt kunt beginnen.

De Rabobank:

Opmerkelijk genoeg is de starters checklist van de Rabo vrij objectief. Er zijn zelfs stappenplannen opgezet. Nog steeds heel globaal, maar deze gaan iets dieper in op de materie dan de grote concurrenten. Rabobank biedt sinds kort ook een boekhoud app Tellow. Is niet de duurste en wordt als maandelijks opzegbaar aangeprezen. Denk echter aan dat als je tussentijds je contract opzegt, je wel je administratie elders moet hebben ondergebracht. Geen abonnement is ook geen toegang tot administratie. Hiermee is de stap om ervan af te stappen toch wel heel groot. Daarnaast wordt de app aangeprezen als een vervanging voor de boekhouder. Als het om automatisering van in/uit boek handelingen gaat, is het natuurlijk deels waar. Rest van de werk doet de ondernemer zelf, en advies of controle gedeeltes ontbreken. Betekend dus dat bepaalde boekstukken wellicht niet op geboekt konden/mochten worden. Tegenwoordig bieden de meeste boekhouders ook wel een app of een online omgeving waar de ondernemer samen met de boekhouder de zaken kan administreren. Meestal zijn deze IT-oplossingen in de prijs inbegrepen.

 

Puntje bij paaltje

Wil je voor jezelf beginnen (voornamelijk zzp) dan moet je even nadenken over het volgende:

Oriëntatie / overweging

Het lijkt mooi om zelfstandig te werken en dat is het ook. Echter er kleven ook nadelen aan een eigen bedrijf, hoe groot of klein uw bedrijf ook is. In de eerste plaats loopt u ondernemersrisico. Nu zal dat risico als zzp’er niet zo groot zijn, maar u heeft bijvoorbeeld geen enkele garantie voor opdrachten of inkomen. Het is dan ook een goed idee om uw ideeën te bespreken met familie, vrienden en bekenden. Ga vooral niet overhaast van start. Wat nu een goed idee lijkt is over enkele weken/maanden waarschijnlijk nog steeds een goed plan. Ook moet u zich afvragen of u voltijd, of part time zzp’er wilt worden. Zelfstandig ondernemerschap is (natuurlijk afhankelijk van wat u doet)  ook prima met een baan te combineren.

Maak een plan en wees kritisch

Om uw idee te toetsen op haalbaarheid schrijft u een ondernemingsplan. Dit hoeft geen uitvoerig document te zijn, maar schept wel duidelijkheid. Dit plan schrijft u in eerste instantie voor uzelf om duidelijk te maken wat er allemaal komt kijken bij het starten van een eigen bedrijf. Met een ondernemingsplan is het gemakkelijker om in een later stadium anderen ervan te overtuigen dat u een goed idee heeft. Dit kan belangrijk zijn om bijvoorbeeld uw financiering rond te krijgen. In een ondernemingsplan komen de sterke en zwakke kanten van de ondernemer en de kansen en bedreigingen van de onderneming aan het licht. Ook maakt u in een ondernemingsplan een financiële begroting. Bekijk niet alles door een roze bril, maar wees kritisch op uzelf.

Kamer van Koophandel + BTW nummer

Voordat u daadwerkelijk kunt beginnen zult u zich moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Voor de inschrijving in het handelsregister dient u een geldig legitimatiebewijs mee te nemen. Bij het inschrijven in het handelsregister krijgt u tegenwoordig ook een btw-nummer mee. U hoeft dus niet meer apart naar de Belastingdienst. Bij inschrijving betaalt u een eenmalige inschrijfvergoeding van € 50,-.

Huisvesting

De meeste ZZP’ers werken op locatie van de opdrachtgever en hebben geen bedrijfsruimte nodig. In andere gevallen dient u goed te overdenken wat u beslist nodig heeft en wat dat kost. U kunt thuis werken of in een bedrijfspand. Verzamelgebouwen zijn ook goede opties. Waar u uiteindelijk ook voor kiest, u zult met een aantal zaken rekening moeten houden. Welke eisen stelt u aan de ruimte? Wat is het bestemmingsplan van die ruimte? Kunt u op die locatie eventueel uitbreiden? Welke regels gelden voor uw bedrijfsruimte, valt u onder winkel- of horecaruimte of onder kantoorruimte? Al deze zaken dienen goed te worden uitgezocht en doordacht voordat u uiteindelijk uw keuze bepaalt.

Verzekeringen

Als zzp’er loopt u risico’s. Die risico’s kunt u afdekken door u te verzekeren. U moet zich natuurlijk persoonlijk verzekeren, maar ook voor uw bedrijf kan het handig zijn om bedrijfsverzekeringen af te sluiten. Een belangrijke verzekering is een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven, waarmee u belangrijke risico’s kunt afdekken. Indien u ergens werkt als zzp’er blijft u aansprakelijk voor de door u verrichte werkzaamheden! Een claim van een opdrachtgever kan aardig in de papieren lopen.

Andere verzekeringen die handig kunnen zijn: ziekte en arbeidsongeschiktheid, pensioen, glasschade, inboedel, rechtsbijstand, transport, inkomstenderving, diefstal en ga zo maar door. Het is aan u om te beoordelen welke verzekeringen u nodig acht. Aangeslotenen bij ZZP Nederland kunnen rekenen op een leuke korting bij diverse collectieve verzekeringen.

Financiering

Om uw bedrijf te kunnen starten heeft u misschien geld nodig. Er zijn vele manieren waarop u aan geld kunt komen. Normaal gesproken zult u zelf een gedeelte van het startkapitaal moeten financieren. Daarnaast kunt u terecht bij banken, familie, leveranciers of particuliere investeerders. Om geld van deze personen of instanties los te krijgen zult u wel een goed onderbouwd financieel plan moeten hebben. Meeste zzp’ers die voornamelijk diensten leveren hebben over het algemeen een lage of helemaal geen investering nodig.

Modelovereenkomst

U kunt uzelf dan wel als freelancer (of zzp’er, dit is bijna hetzelfde en kan door elkaar worden gebruikt) beschouwen, dit betekent niet dat de Belastingdienst en UWV dit ook doen. Als u twijfelt of de werkrelatie die u heeft met uw opdrachtgever wel door de Belastingdienst wordt beschouwd als een ondernemersrelatie, dan kunt u gebruik maken van vooraf getoetste modelovereenkomsten. Er staan meerdere goedgekeurde modelovereenkomsten op onze website. Als u werkt volgens de artikelen in de modelovereenkomsten, dan geeft de Belastingdienst vooraf al vrijwaring voor het betalen van loonheffingen. Let op: werken met modelovereenkomsten is niet verplicht.

Administratie

U bent bij wet verplicht om uw bedrijfsadministratie bij te houden en te bewaren. Alle basisgegevens die u op papier of elektronisch vastlegt moet u zeven jaar bewaren. Gegevens over onroerend goed moet u zelfs tien jaar bewaren. In uw administratie moet te zien zijn hoeveel btw u aan de Belastingdienst moet afdragen. Hiervoor moet u de facturen die u uitschrijft en betaalt bijhouden, net als uw uitgaven en ontvangsten en het privégebruik van goederen en diensten. Een goed administratiepakket bespaart u veel geld.

Natuurlijk alle globale informatie online kan niet op ieder specifiek geval worden toegepast. Daarom adviseren wij om de zaken vooral zo veel mogelijk in uw omgeving te bespreken, maar om zeker op gegeven moment een professional over te spreken. Een intakegesprek bij Tax Supply is gratis en vrijblijvend.